WEGWIJS IN WONEN
MEER INFO
Cel Welzijn
sociaalhuis@ocmwberlare.be
tel 09 326 97 10
In het sociaal huis kun je terecht met al je vragen over wonen: huren, verhuren, kopen, verkopen, aanvraag van een huurwaarborg, …
Bij gerechtelijke uithuiszetting kan de maatschappelijk werker je ook verder helpen. Het is echter best om bij de eerste brief van een gerechtsdeurwaarder reeds langs te komen.
We wijzen je ook de weg naar andere informatie over wonen.
HULP BIJ GERECHTELIJKE UITHUISZETTING
Ondanks de goede verstandhouding die veelal tussen eigenaar en huurder bestaat, kunnen er conflicten optreden die verder kunnen escaleren.
Een eigenaar kan aan het vredegerecht vragen om een huurder uit de woning te zetten in volgende gevallen:
- Wanneer de huurder sinds meerdere maanden geen huur meer heeft betaald
- wanneer de huurder de woning vernielt of aan de basis ligt van ernstige burenhinder
- wanneer hij de woning die hij zonder eigendomsbewijs of recht betrekt weigert te verlaten
- …
DE ROL VAN HET OCMW BIJ UITHUISZETTING
De uitzettingsprocedure is wettelijk geregeld en heeft betrekking op de huurder die een onroerend goed betrekt waarvan hij zijn vaste woonplaats of verblijfplaats heeft gemaakt.
Een afschrift van iedere inleidende akte waarin de uithuiszetting wordt gevorderd wordt aan het OCMW verstuurd.
Deze mededeling wordt gedaan door de griffier van het vredegerecht wanneer het gaat om een inleiding bij verzoekschrift. Betreft het een dagvaarding dan zal de gerechtsdeurwaarder de mededeling doen.
De huurder kan vragen dat het OCMW niet verwittigd wordt door dat binnen de twee dagen te melden in het proces-verbaal van vrijwillige verschijning of door zijn verzet kenbaar te maken aan de griffier of de gerechtsdeurwaarder.
Het OCMW nodigt de huurder uit en legt hem mogelijke oplossingen voor.
Het OCMW heeft ook een doorverwijsfunctie in crisisgevallen en voor thuislozen.
Bij plotse dakloosheid zal een maatschappelijk werker een opvangplaats zoeken.
VOORSCHOT HUURWAARBORG
Het is mogelijk dat je verhuist naar een andere gemeente of binnen onze gemeente én dat je niet in staat bent om de gevraagde huurwaarborg te betalen.
Bij de sociale dienst kan je een voorschot vragen op je huidige inkomsten voor de som van de huurwaarborg (maximum 3 maanden huur) en/of voor de eerste maand huur.
De terugbetaling gebeurt in maandelijkse schijven. Je ondertekent een terugbetalingsverbintenis waarin je je uitbetalingsinstelling of werkgever de toestemming geeft om je uitkering of loon rechtstreeks aan het OCMW te storten.
De huurwaarborg wordt steeds op een geblokkeerde rekening gestort met het OCMW als derde deponent. Dit betekent dat je de huurwaarborg niet kan terugkrijgen als de som nog niet volledig is terugbetaald.
Je meldt je aan in het sociaal huis met een ongetekend huurcontract zodat de bepalingen van dat huurcontract kunnen nagekeken worden.
Als ook blijkt dat je de eerste maand huur niet kan betalen; kan ook hiervoor een voorschot verkregen worden.
In dringende gevallen kent de OCMW-voorzitter het voorschot voor een huurwaarborg onmiddellijk toe. In andere gevallen beslist het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op advies van de maatschappelijk werker.
In sommige gevallen heb je recht op een huursubsidie van de Vlaamse overheid of een huurtoelage van het OCMW. Je doet hiervoor ook een aanvraag bij een maatschappelijk werker. (zie financiële hulpverlening).
BELANGENORGANISATIES VOOR HUURDERS EN VERHUURDERS, EEN OVERZICHT VAN DIVERSE PREMIES EN HET WONINGONDERZOEK
VIVAS
Vereniging Inwoners VAn Sociale woningen
Vivas is het Vlaams netwerk van sociale huurders.
Het is een samenwerkingsverband van georganiseerde lokale bewonersgroepen en actieve bewoners in de sociale huisvesting. Momenteel zijn er 17 bewonersgroepen betrokken.
VIVAS verdedigt de gemeenschappelijke belangen van sociale huurders en bevordert de contacten tussen de bewonersgroepen.
Gemeenschappelijke knelpunten worden gebundeld en bediscussieerd, voorstellen en oplossingen worden in de vorm van beleidsadviezen aangekaart op het Vlaamse beleidsniveau. Individuele belangen komen hierbij niet aan bod.
In de werking van VIVAS staan 4 actiepunten centraal:
- betaalbare sociale huisvesting
- een leefbare woonomgeving
- inspraak van sociale huurders in het woonbeleid
- betere communicatie tussen huurders en hun sociale huisvestingsmaatschappijen
De werking van VIVAS wordt ondersteund door het Vlaams Huurdersplatform vzw.
Sociale leningen in Vlaanderen
Wie een woning koopt, bouwt of verbouwt staat voor een zware en belangrijke investering. Dankzij een woonkrediet kan je deze kosten spreiden in de tijd.
Natuurlijk ga je voor een krediet langs bij je bank en eventueel bij een onafhankelijke adviseur. Maar veel mensen vergeten dat de Vlaamse overheid ook bepaalde woonkredieten ondersteunt.
Dat kan door middel van een echte subsidie, waardoor de rentevoet soms een stuk onder die van de banken ligt. Deze leningen worden aangeboden door het Vlaams Woningfonds en door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). De voorwaarden voor deze twee instellingen zijn identiek.
Andere leningen genieten dan weer van een waarborg van de Vlaamse overheid. Als je na onderhandeling met de bank niet tot de allerlaagste bodemrentevoet komt, kan je dankzij deze leningen toch een voordelig woonkrediet krijgen. De Vlaamse overheid erkent meerdere kredietmaatschappijen die deze leningen kunnen aanbieden. Hier vind je alle informatie.
Op www.socialeleningen.be vind je alle mogelijkheden en voorwaarden. Je kan meteen onderzoeken of je in aanmerking komt.
Verenigde eigenaars
Voorheen: eigenaarssyndicaat
De verenigde eigenaars is een onafhankelijke dynamische belangengroep die sinds 40 jaar de belangen van vastgoedeigenaars verdedigt. Gespecialiseerde juristen staan de leden met raad en daad bij.
De verenigde eigenaars richt zich tot:
- de eigenaar-bewoner
- de verhuurder van woningen, garages, handels- of bedrijfspanden, kantoorruimtes, landbouw- of recreatieve domeinen
- de eigenaar van bebouwde of onbebouwde gronden
- de mede-eigenaars
- de patrimoniale vennootschappen
- professional inzake onroerend goed
De verenigde eigenaars informeert zijn leden omtrent vastgoed in de meest ruime betekenis van het woord. Ze geven ook gepersonaliseerd juridisch advies – eerste lijn, hetzij telefonisch, hetzij schriftelijk en ter plaatse in diverse afdelingen.
De verenigde eigenaars doet meer dan alleen maar informeren en adviseren…
Type huurcontracten en andere typecontracten worden uitgewerkt in beide landstalen, rekening houdende met de wetgeving in de drie regio’s en met de belangen van verhuurders voor ogen.
Fiscaal advies en hulp bij het invullen van de belastingsaangifte kan ook.
Kortom: het eigenaarssyndicaat ‘verenigde eigenaars’ verdedigt de belangen van vastgoedeigenaars.
Openingsuren secretariaat: ma-vr 09.00u. tot 15.00u. | op woe tot 12.00u.
Juridische adviezen per telefoon: ma-vr 09.00u. tot 13.00u. | op woe tot 12.00u.
Juridische adviezen ter plaatse:
persoonlijk onderhoud na afspraak op ma, di, do en vrij
Adres: Verenigde eigenaars, Violetstraat 43 – 1000 Brussel
Telefoon:
secretariaat 02 880 60 24
juridisch advies 02 880 60 25
Fax: 02 503 00 98
E-mail: info@ve-pr.be
Website: www.ve-pr.be
Huuradvies
De huurdersorganisaties in Vlaanderen verdedigen de belangen van de huurders.
De huurdersbonden geven juridisch huuradvies aan alle private en sociale huurders. De huurdersbond wijst je op je rechten en plichten en helpt je met het opstellen van aangetekende brieven.
De huurder staat centraal: verhuurders of eigenaars kunnen niet terecht bij de huurdersbond voor advies.
Dichtstbijzijnde kantoor: Gentsesteenweg 1 – 9200 Dendermonde
Wonen-Vlaanderen biedt volgende steunmaatregelen aan:
- Vernieuwde Vlaamse renovatiepremie
- Verbeteringspremie om je problemen in je huis aan te pakken
- Aanpassingspremie om je huis aan te passen aan een oudere bewoner
- Verzekering gewaarborgd wonen
Premies voor nieuwbouw
Premies voor renovatie
www.premiezoeker.be
brochure ‘kopen en financieren’
brochure ‘huren en verhuren’
Alle woningen in Vlaanderen die niet aan de minimale kwaliteitsnormen voor basiscomfort, veiligheid en gezondheid voldoen kunnen ongeschikt of onbewoonbaar verklaard worden.
Voorwaarden
Alleen woningen of kamerwoningen die niet aan de minimale kwaliteitsnormen voldoen kunnen ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard worden. Gebouwen of gebouwgedeelten zonder woonfunctie, zoals een fabriekspand niet.
Procedure
Wonen in Vlaanderen geeft een advies aan de burgemeester op basis van het resultaat van het conformiteitsonderzoek. Samen met haar advies bezorgt ze de burgemeester ook het technisch verslag van de woningcontroleur.
De woning is:beslist om een woning ongeschikt en/of onbewoonbaar te verklaren.
- ongeschikt als er minstens 1 gebrek van categorie II heeft.
- ongeschikt en onbewoonbaar als ze minstens 1 gebrek heeft van categorie III.
Gebreken van categorie II zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar geen direct gevaar vormen voor de veiligheid of gezondheid. Gebreken van categorie III zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid of de gezondheid van de bewoners. Vanaf 7 gebreken van categorie I geldt een gebrek van categorie II.
Meer informatie hierover vind je in de brochure ongeschiktheid onbewoonbaarheid.
Woon- en energieloket
Voor informatie, inspiratie, advies en begeleiding rond wonen en energie kan je voortaan terecht bij het Woon- en Energieloket: een samenwerking tussen DDS, Energiehuis BEA, Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeenten Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke en Zele.
Je ontdekt er alles over:
- Woonkwaliteit
- Leegstand en verwaarlozing
- Huren en verhuren
- Kopen en verkopen
- Energie (aanvragen Mijn Verbouwlening, Mijn Verbouwpremie, …)
De medewerkers van het Woon- en Energieloket hebben elke maand een zitdag in het gemeentehuis van Berlare. Maak je afspraak via https://dds-streekregisseurs.be/project/woon-en-energieloket/.
VERLUCHT JE WONING EN VOORKOM CO-VERGIFTIGING
Elk jaar opnieuw vallen er (dodelijke) slachtoffers door CO- of koolmonoxidevergiftiging, vooral mensen jonger dan 40 jaar! Je ruikt, proeft, voelt of ziet dit gas niet. Alle verwarmingstoestellen die werken op gas, kolen, mazout en petroleum hebben veel lucht (zuurstof) nodig om goed te branden. Als er te weinig zuurstof in de kamer is, wordt het gevaarlijke gas CO gevormd.
Hoe herken je een CO-vergiftiging?
CO is een zeer giftig gas waarvan je snel hoofdpijn krijgt, misselijk voelt en je moe voelt. Zit er veel in de lucht, dan kan je flauwvallen en zelfs sterven. Jammer genoeg kan een vergiftiging zo snel gebeuren dat je helemaal niets merkt of veel te laat is om er zelf nog iets aan te doen.
Wat kan je doen als iemand CO-vergiftiging heeft?
Het beste wat je kan doen is onmiddellijk ramen en deuren openzetten, het slachtoffer uit de ruimte brengen, het verwarmingstoestel uitschakelen, en de dokter bellen. Als het slachtoffer bewusteloos is bel je 112.
Hoe voorkom je een CO-vergiftiging?
- Zorg voor voldoende verluchting in je woning
- Zorg dat de schoorsteen goed trekt
- Laat je verwarmingstoestellen plaatsen door een vakman en onderhoud ze regelmatig
- Verplaatsbare toestellen op petroleum, kerosine of gas hebben geen schoorsteen waardoor de vuile lucht in de kamer zelf terechtkomt. Gebruik ze beter niet, want ze zijn gevaarlijk! Gebruik je ze toch, zet ze dan niet langer dan 1 uur aan en verlucht.
- Laat de zuurstofklep van een kolen- en houtkachel voldoende open, zodat er voldoende zuurstof bij de vlammen kan komen.
- Let op de kleur van de vlammen: bij gastoestellen wijzen gele vlammen op een slechte verbranding.
- Gebruik het correcte toestel: een 5-liter gasgeiser is enkel geschikt voor een gootsteen of wastafel.
- Voor een douche heb je minimaal een 10-liter gasgeiser nodig met een schoorsteen of afvoerpijp. Voor een bad heb je minimaal een 13-liter gasgeiser nodig met een schoorsteen of afvoerpijp.
Wil je meer info?
Surf naar
www.koolstofmonoxide.be
www.besafe.be