WEGWIJS IN ENERGIE

MEER INFO

Cel Welzijn
sociaalhuis@ocmwberlare.be
tel 09 326 97 10

In het sociaal huis kan je terecht met al je vragen over energie:
• welke is de voordeligste leverancier?
• welk overnameformulier heb ik nodig?
• waar kan ik een energiescan aanvragen?
• enz …

SOCIAAL DAKISOLATIEPROJECT

Alle daken van zowel woningen als huurwoningen, die vóór 1 januari 2006 aangesloten zijn op het elektriciteitsnet, moeten geïsoleerd zijn.

Als het dak van een huurwoning de minimumnorm niet haalt (R-waarde van 0,75 m²K/W). Dit stemt overeen met een laag specifiek isolerend materiaal van 3 à 4cm (maar dit verschilt naargelang het materiaal dat wordt gebruikt), worden tijdens een woningonderzoek 9 tot 15 strafpunten toegekend. Dit betekent dat de woning door de gemeente ongeschikt kan worden verklaard en niet meer mag worden verhuurd. Het spreekt voor zich dat de woningen in het onderste segment van de private huurmarkt, waarin de meest kwetsbare gezinnen wonen, hier het meeste risico lopen.

Dakisolatie is de meest efficiënte en eenvoudige ingreep om energie te besparen. Ze is de belangrijkste stap naar een lagere energiefactuur en mag bijgevolg in geen enkele woning ontbreken. Daarom trad op 1 januari 2015 de Vlaamse dakisolatienorm in werking. Vanaf 2020 wordt er strenger toegekeken op deze norm en huurwoningen komen daarbij als eerste in het vizier.

Woningen waarvan het dak onvoldoende of niet is geïsoleerd kunnen best dit jaar nog onder handen worden genomen. Op die manier worden mogelijke sancties vermeden. Er zijn bovendien heel wat hulp- en steunmaatregelen waarvan verhuurders voorlopig nog kunnen profiteren, gaande van premies en renteloze leningen tot kosteloze begeleiding van de isolatiewerken.

De uitvoering gebeurt door een sociale projectpromotor. Berlare doet hiervoor een beroep op vzw Goed Wonen. Deze vzw legt de nodige contacten, maakt een offerte op, zorgt voor de uitvoering en vraagt de premie aan.

Info van de Vlaamse overheid

vzw Goed Wonen, Langestraat 173 C
9240 Zele | 0475 841 343

Premie van Fluvius
Iedereen die dak- of zoldervloerisolatie plaatst of laat plaatsen kan trouwens bij Fluvius een premieaanvraag indienen.
Aanvraagformulier

VOORWAARDEN SOCIAAL DAKISOLATIEPROJECT

De huur-en-isolatiepremie gaat uit van de Vlaamse overheid en netbeheerder Fluvius en wil kwetsbare huurders een duwtje in de rug geven. Als huurder hoef je niets te doen en ook voor de verhuurder wordt al het werk uit handen genomen. De projectpromotor begeleidt immers het hele project en vraagt de premie aan:

• Dakisolatie 20 euro/m²
• Hoogrendementsglas 85 euro/m²
• Spouwmuurisolatie 12 euro/m²

Om in aanmerking te komen voor deze premies moet ofwel de huurder tot de kwetsbare doelgroep behoren ofwel mag de huurprijs van woning niet hoger zijn dan 521,69 euro per maand of 571,69 in centrumsteden en Vlabinvestgebied.

De Energiesnoeiers zijn ervaren projectpromotoren voor de huur- en isolatiepremies. Je kan ze opzoeken via onze website en een promotor contacteren via het formulier.

Flyer: ‘isoleer je dak voor 2020’.

OVERNAMEFORMULIEREN
NUTSVOORZIENINGEN

NAAR WIE GAAN MIJN CENTEN?

Je ontvangt je energiefactuur van je energieleverancier, maar er zijn verschillende betrokken partijen.
Klik op de link om te weten welke partijen dit zijn en welke kosten je allemaal betaald via de energiefactuur.

Energiefactuur gezin

BETAAL MINDER VOOR JE ELEKTRICITEIT EN AARDGAS

Je hebt hulp nodig bij de vergelijking van de verschillende leveranciers?

Kom dan langs in het sociaal huis. Een maatschappelijk werker bekijkt samen met u de vergelijking op de website van de VREG (de Vlaamse Energieregulator).
Als blijkt dat je beters switcht van leverancier, zullen wij je hierbij helpen.
Veranderen van energieleverancier is gratis!

Breng zeker je laatste afrekening (slotfactuur) mee van gas en/of elektriciteit.

Wil je de vergelijking zelf doen (V-test)?
Dit kan via de website van de VREG.

Je kan ook gratis bellen naar het nummer 1700
van 09.00u. tot 17.00u. (kies toets 4: andere vraag)

Je kan een e-mail sturen naar info@vreg.be

acties en kortingen worden niet meegeteld!

GRATIS ENERGIESCAN

Het energieverbruik weegt serieus door in het huishoudbudget.

De gratis energiescans willen vooral de meest kwetsbare gezinnen een stevig steuntje in de rug geven.

Een adviseur zoekt in de woning naar mogelijkheden om energie te besparen. Je krijgt energiebesparende tips en toelichting over premies voor energiebesparing. De energiescanner plaatst gratis energiebesparende materialen (spaardouchekop, spaarlampen, radiatorfolie, buisisolatie, …) ter waarde van 20,00 euro.
Je energiefactuur wordt gescreend en je krijgt een leveranciersvergelijking via de VREG-regulator.
Je ontvangt een verslag met tips en beparingsmogelijkheden.

DOELGROEP

De scans kunnen onbeperkt worden uitgevoerd indien je tot één van de volgende doelgroepen behoort:

  • beschermde afnemer
  • persoon voor wie een verzoek tot afsluiting werd ingediend bij het LAC
  • afnemer met een actieve budgetmeter gas of elektriciteit
  • je behoort tot de doelgroep van BEA (Beheer Energie Aalst)
  • je bent een huurder van een sociale huisvestingsmaatschappij of een sociaal verhuurkantoor
  • je betaalt maximum 450,00 euro huur per maand (500,00 euro in centrumsteden)

Online aanvraag voor een energiescan bij Fluvius

Op de website van Fluvius vind je informatie over onder andere:

  • Facturen en tarieven
  • Sociale leverancier
  • Verhuizen
  • Verbouwen en benoveren
  • Besparen op energie en water
  • Duurzame mobiliteit
  • Warmtenetten
  • Openbare verlichting

DE MIJN VERBOUWLENING

Energie verbruiken neemt vandaag een grote hap uit het gezinsbudget. Toch kan je flink besparen op de energiefactuur door te investeren in maatregelen die het energieverbruik verminderen. Deze investeringen kosten echter ook geld en dat budget heb je niet altijd direct voorhanden. Een energiezuinige verbouwing hoeft niet duurder te zijn dan een andere verbouwing. Als inwoner van Aalst, Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Laarne, Lebbeke, Wetteren, Wichelen, en Zele kan je via Energiehuis BEA (Beheer Energie Aalst) goedkoop een bedrag ontlenen om energiebesparende investeringen mee uit te voeren.
Vanaf 01 september 2022 kan je de nieuwe Mijn Verbouwlening aanvragen.

Voor wie?

  • Eigenaar-bewoners
    • Het belastbaar inkomen op het laatst beschikbare aanslagbiljet moet onder een bepaald barema liggen (afhankelijk van jouw situatie). Hieronder kan je deze terugvinden:

Barema

Alleenstaand

46 170 EUR

Alleenstaand met 1 persoon ten laste

65 960 EUR (+ 3 700 EUR per extra persoon ten laste)

Gehuwd of wettelijk samenwonend

65 960 EUR (+ 3 700 EUR per extra persoon ten laste)

    • Op moment van aanvraag dien je gedomicilieerd te zijn op het adres van de uit te voeren werken (uitzondering: woning verkregen door erfenis of schenking)
  • Eigenaar-verhuurders
    • Via SVK: geen inkomstengrenzen, wel beschikken over een overeenkomst met het SVK
    • Particuliere verhuur: geen inkomstengrenzen, maximale huur maximum 900 EUR (1 000 EUR in Aalst)
    • Per aangegane leningschijf van 15 000 EUR moet een maandelijkse huurkorting van 20 EUR verrekend worden.
  • Niet commerciële instellingen of coöperatieve vennootschappen
    • Voor gebouwen waarop ze zakelijk recht hebben en voor eigen gebruik aanwenden
    • Voor woningen die verhuurd worden via SVK of particuliere verhuur (zie hierboven)
  • Verenigingen van mede-eigenaars
    • Enkel voor gemeenschappelijk uitgevoerde werken
  • Je mag geen Renteloos Renovatiekrediet of Energielening + lopend hebben
  • Vanaf 1 januari 2023 komen nieuwe eigenaars door een aankoop niet meer in aanmerking. Tot dan wel, als het EPC-label E of F is.

Behoor je tot de specifieke of kwetsbare doelgroep?
Dan kan je terecht bij onze sociale dienst. Maatschappelijk werker Sofie Van Goethem voert een sociaal onderzoek en behandelt je aanvraag.
Je maakt op voorhand met haar een afspraak op nummer 09 326 97 40 of via sofie.vangoethem@ocmwberlare.be

DE MIJN VERBOUWLENING

Voor welke werken?

  1. Binnenmuurisolatie moet doorspecifiek gecertifieerde aannemers(pdf) of onder controle van een architect gebeuren, spouwmuurisolatie door erkende STS 71-1 aannemer.
    2. Vlaamse ventilatieplicht vraagt ventilatieroosters in droge ruimten OF een centraal ventilatiesysteem type B of type D. Meer informatie hierover.
    3. Uitzondering hierop is als de lucht-luchtwarmtepomp het enige centraal verwarmingssysteem zal zijn én er zonnepanelen op de woning aanwezig zijn.
    4. Belastbaar inkomen: Alleenstaande (32 980 EUR),  “Alleenstaande met persoon ten laste” of “Gehuwd of wettelijk samenwonend” (46 170 EUR (+ 3 700 EUR per persoon ten laste)).

Bedrag en kosten?

  • Maximum 60 000 EUR in totaal te ontlenen
  • Voor VME’s: 60 000 EUR + 25 000 EUR per appartement
  • Rente 0%, terugbetaaltermijn maximum 25 jaar
  • Er zijn geen dossierkosten
  • Vervroegde (volledige of gedeeltelijke) afbetaling is kosteloos mogelijk
  • De Mijn VerbouwPremie die na de werken wordt aangevraagd, wordt verplicht gebruikt als vervroegde aflossing

Hoe vraag je de Mijn VerbouwLening aan?
Opgelet, Energiehuis BEA werkt enkel op afspraak! Vraag telefonisch of via e-mail een aanvraagdocument aan of download het van deze website. Begin met het verzamelen van de nodige documenten en probeer het formulier zo volledig mogelijk voor te bereiden. Aansluitend kan je gerust een persoonlijke afspraak maken met één van onze medewerkers. Energiehuis BEA maakt dan graag de nodige tijd vrij om samen de documenten te doorlopen.

Breng een kopie mee van de volgende zaken:

  • Ingevuld aanvraagformulier
  • Geparafeerd kredietreglement
  • Attest “bewijs gezinssamenstelling”
  • Kopie van de identiteitskaart(en) recto verso en bankkaart
  • Bewijs eigendomstitel (akte aankoop, schenking, erfenis, kadasterfiche…)
  • 3 laatste loonfiches, pensioenfiches, bewijzen van uitkeringen…
  • Bewijzen van eventuele andere inkomsten (groeipakket, alimentatie)
  • Meest recente aanslagbiljet personenbelasting
  • Volledige en gedetailleerde offerte(s) (met vermelding van technische gegevens en isolatiewaarden) van geplande werken
  • Laatste jaarafrekening energieleverancier
  • Enkel voor eigenaar-verhuurder: huurcontract of samenwerkingsovereenkomst (met SVK)

Procedure

Bezorg alles aan Energiehuis BEA, na afspraak in het administratief centrum. Vanaf het moment dat het dossier volledig is krijgt je dossier ook een officieel volgnummer. Energiehuis BEA doet dan een financiële analyse en bereidt het dossier verder voor. Een volledig dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het VEKA. Je wordt aansluitend door Energiehuis BEA op de hoogte gebracht van de beslissing. Is deze positief dan kan je de facturen ter betaling voorleggen.

Een afspraak maken kan telefonisch op 0800 930 30 of via energiehuisbea@aalst.be.

SOCIAAL TARIEF

In het sociaal huis kan je terecht voor hulp bij een aanvraag sociaal tarief. Onderstaande info helpt je reeds op weg.

Om het sociaal tarief te kunnen krijgen, moet je:

  • ofwel ouder zijn dan 65 en
    • een bruto belastbaar inkomen hebben van minder dan 16.965,47 euro per jaar + 3.140,77 euro per persoon ten laste
    • alleen wonen of met personen die ouder zijn dan 60 of met zijn/haar kinderen
    • niet reeds een sociaal tarief genieten, ook niet iemand van het gezin
  • ofwel voor meer dan 66% gehandicapt zijn en
    • ouder zijn dan 18 jaar
    • een bruto belastbaar inkomen hebben van minder dan 16.965,47 euro per jaar + 3.140,77 euro per persoon ten laste
    • alleen wonen of samenwonen hetzij met ten hoogste twee personen met bloed- of aanverwanten van de 1e of 2e graad
    • niet reeds een sociaal tarief genieten, ook niet iemand van het gezin
  • ofwel een leefloon ontvangen
  • ofwel gehoorgestoord zijn of samenwonen met een gehoorgestoord kind of kleinkind
  • ofwel een laryngectomie (strottenhoofd verwijderd) hebben ondergaan of samenwonen met een kind of kleinkind die deze ingreep heeft ondergaan
  • ofwel een militaire oorlogsblinde zijn

Slechts 1 persoon per huishouden kan een sociaal tarief krijgen. De betrokken persoon dient de formule en operator te kiezen die hem bevalt.

Je neemt hiervoor best contact op met je telecomoperator  (telefonie, GSM, televisie, internet).

Sociaal tarief wordt toegekend aan personen of gezinnen die tot één van de volgende categorieën behoren:

  • categorie 1
    • de klant of een lid van zijn gezin geniet een tegemoetkoming van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (bvb. tegemoetkoming aan personen met een handicap, inkomens vervangende tegemoetkoming, integratietegemoetkoming, …)
  • categorie 2
    • de klant of een lid van zijn gezin geniet een tegemoetkoming van de Rijksdienst voor Pensioenen als persoon met een handicap, gewaarborgd inkomen, …
  • categorie 3
    • de klant of een lid van zijn gezin geniet een leefloon of equivalent leefloon van het OCMW
  • categorie 4
    • de huurder die een woongelegenheid betrekt in een appartementsgebouw waarvan de verwarming met aardgas plaats vindt d.m.v. een collectieve installatie wanneer de woningen in huur zijn gegeven voor sociale doeleinden door een erkende sociale huisvestingsmaatschappij

Het sociaal tarief is niet van toepassing op tweede verblijfplaatsen, gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen, professionele klanten, occasionele klanten, tijdelijke aansluitingen.

Als je tot één van de voornoemde categorieën behoort wordt het sociaal tarief automatisch toegekend door je leverancier met uitzondering van personen die tot categorie 4 behoren. Hiervoor richt je je tot de eigenaar of beheerder van het appartementsgebouw.

Via de website www.sociaaltarief.economie.fgov.be kan je zelf nagaan of het sociaal tarief je automatisch wordt toegekend, voor welk contract en voor hoe lang.

Je kan ook een papieren attest opsturen naar je leverancier. Het attest wordt afgeleverd door de bevoegde instelling (FOD SZ, RVP, OCMW). Je dient dit jaarlijks te doen aangezien het sociaal tarief voor 1 jaar geldig is.

Voor vragen over het sociaal tarief kan je ook terecht bij:

FOD Economie 0800 12 033
FOD Sociale Zekerheid 0800 98 799
RVP 02 529 30 01

Voor de vaste vergoeding en de levering van drinkwater gelden geen sociale tarieven. Uiteraard krijgt iedere gedomicilieerde persoon 15 kubieke meter gratis water op jaarbasis. Voor de bijdrage zuivering en bijdrage afvoer gelden vrijstellingen op basis van de voorwaarden opgenomen in het drinkwaterdecreet.

Vrijstelling om sociale redenen
Op de bijdrage voor zuivering kan je enkel een vrijstelling verkrijgen op je domicilieadres en dit voor zover je als klant op 01/01 van het facturatiejaar voldoen aan één van de volgende voorwaarden:

  • je krijgt een (equivalent) leefloon
  • je krijgt een gewaarborgd inkomen voor bejaarden of de inkomensgarantie voor ouderen
  • je krijgt de inkomens vervangende tegemoetkoming en/of de integratietegemoetkoming voor personen met een handicap en/of de tegemoetkoming hulp aan bejaarden, toegekend door de FOD sociale zekerheid
  • je hebt een inwonend gezinslid dat verlengd minderjarig werd verklaard en dat op 01/01 van het heffingsjaar een inkomens vervangende tegemoetkoming krijgt, toegekend door de FOD sociale zaken

Elke gemeente bepaalt autonoom welke sociale vrijstellingen zij toekent op de bijdrage voor de afvoer. De meeste gemeenten hanteren echter dezelfde sociale vrijstellingen als voor de bijdrage voor zuivering.

Voor de meeste klanten wordt deze compensatie automatisch verrekend via de waterfactuur. In sommige gevallen kan dat niet en krijg je achteraf een compensatie.

Vrijstelling voor private zuiveringsinstallatie
Klanten die hun huishoudelijk afvalwater zelf zuiveren in een private installatie kunnen vrijgesteld worden van zowel de bijdrage voor zuivering als voor de bijdrage voor afvoer, op voorwaarde dat de zuiveringsinstallatie aan de VLAREM normen voldoet en gebouwd werd op een ogenblik dat de woning nog niet kon worden aangesloten op een rioolwaterzuiveringsinstallatie.
Je dient De Watergroep wel een attest te bezorgen dat werd ondertekend door de burgemeester. De vrijstelling geldt voor een periode van vijf jaar.

Vrijstelling voor nierpatiënten met thuisdialyse
Nierpatiënten met thuisdialyse kunnen een beroep doen op een tegemoetkoming voor het extra waterverbruik. Extra informatie hierover kan je aanvragen via de afdeling facturatie op het nummer 02 238 94 92.

METERSTAND NOTEREN

in de foto is
de meterstand 0165

De volgende 3 cijfers
hoef je niet te noteren

1. Nummer van de watermeter

Hoef je niet op te schrijven
Controleer wel of dit nummer dezelfde is dan die op het meterkaartje of brief van de watermaatschappij.

2. Deze cijfers tonen jouw meterstand

Schrijf enkel de eerste cijfers op, meestal zwarte cijfers op witte achtergrond
Bij sommige watermeters zijn dit 4 cijfers, het kunnen er ook meer zijn.

De watermaatschappij berekend het verschil tussen deze meterstand en de vorige meterstand die je doorgaf.
Dit is je waterverbruik in kubieke meter (m3). Op basis van dit verbruik maakt de watermaatschappij je factuur op.

DE WATERMETER EN DE METERSTAND

Eén keer per jaar vraagt de watermaatschappij om de meterstand door te geven. Dat is belangrijk: zo kan de watermaatschappij je verbruiksfactuur berekenen en je volgende tussentijdse facturen correct inschatten.

Om je verbruiksfactuur op te maken, moet de watermaatschappij je verbruik schatten. Je betaalt dan misschien te veel, of je betaalt te weinig. Als de maatschappij daarna zelf de stand van de meter opneemt, betaal je mogelijk meer dan verwacht.

Je geeft iedere jaar de meterstand door aan je maatschappij via een speciaal invulformulier dat de je wordt toegestuurd, via de website van je watermaatschappij of via de telefoon.

Meer info vind je bij De Watergroep

DE VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ

Er bestaat een nieuw Algemeen Waterverkoopreglement. Een nuttig document dat alle rechten en plichten van gebruikers en watermaatschappijen op een rijtje zet. Je kan dit in eenvoudige taal lezen op www.vmm.be

Op deze website vind je ook

  • heel wat tips om water te besparen. Goed voor het milieu en de portemonnee.
  • de nodige uitleg om een lek-check te doen bij waterverlies.
  • informatie  over een gratis waterscan
  • de mogelijkheid om maandelijks te betalen en een gratis waterstandopname door de watermaatschappij.

Voor meer informatie kun je terecht bij de Vlaamse overheid op het gratis nummer 1700.

Ben je een beschermde klant?
Dan kan je gratis een waterscan laten uitvoeren.

Vanaf 1 juli 2017 komen volgende klantengroepen ook in aanmerking voor een gratis waterscan:

  • klanten die worden voorgedragen door een OCMW;
  • klanten die worden voorgedragen door een CAW of een andere instelling voor schuldbemiddeling;
  • klanten bij een een gratis energiescan werd uitgevoerd en die actief een waterscan aanvragen.

Klik op de knop om alle info ivm de (gratis) waterscan.

BROCHURES  OVER ENERGIE

Wegwijs in Energie
In deze brochure vind je informatie over het sociaal tarief voor elektriciteit en gas, het sociaal stookoliefonds en het gas- en elektriciteitsfonds. Dit is een uitgave van de POD MI.

Verdien veel geld zonder grote moeite.
In deze brochure vind je informatie over energiebesparing een geeft praktische tips. Dit is een uitgaven van Fluvius.

INTERESSANTE WEBSITES OVER ENERGIE

V-test van VREG
Hier kan je vergelijken wie de goedkoopste leverancier van gas en/of elektriciteit is voor jou.


De premiezoeker
Hier vind je alles over premies in verband met huren, kopen, verkopen, bouwen en verbouwen.


Energiepremies van Fluvius
Hier kan je online premies aanvragen bij Fluvius.


Bouwen, wonen en energie in Vlaanderen
Hier vind je informatie terug over subsidies voor energiebesparende maatregelen in woningen.


Veka (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap
De Vlaamse overheid geeft in samenwerking met de netbeheerders premies om energiebesparende investeringen aan te moedigen.


Energiebesparende subsidies voor particulieren
Dit is een zoekmachine om subsidies te vinden.


www.belgium.be/huisvesting
Hier vind je de premies terug van de Federale overheid i.v.m. huisvesting (bouwen en verbouwen).


Verwarmingstoelage
Op deze website vind je alle info omtrent een verwarmingstoelage van het Sociaal Verwarmingsfonds.