WZC TER MEERE – VEELGESTELDE VRAGEN

MEER INFO

Baron Tibbautstraat 29
9290 Overmere

termeere@ocmwberlare.be
tel 09 326 97 30

DE JUISTE KEUZE MAKEN

Al wie 65 jaar of ouder is, kan terecht in een woonzorgcentrum.
Eventueel kan van de minimumleeftijd van 65 jaar afgeweken worden.

In de praktijk is een woonzorgcentrum in de eerste plaats bedoeld voor wie echt niet meer thuis kan wonen. Het is dus pas als andere zorgformules zoals een assistentiewoning, mantel- en thuiszorg en thuiszorgondersteunende voorzieningen zoals een dagverzorgingscentrum of centrum voor kortverblijf geen oplossing meer bieden, en je bijna permanent verzorging en hulp of toezicht bij het wonen nodig heeft, dat je naar een woonzorgcentrum verhuist.

WZC Ter Meere biedt geen kortverblijf aan. De zorgflats zijn enkel beschikbaar voor langdurige opname.

AANVRAAG TOT OPNAME

Je kan contact opnemen met één van de maatschappelijk werkers om een afspraak te maken.
  • identiteitskaart van de persoon die wenst opgenomen te worden
  • contactgegevens van de kinderen of relevante derden
  • ingevulde indicatiestelling (vroegere katz-schaal) (opvragen bij de huisarts, of bij de sociale dienst van het ziekenhuis)
  • gegevens van de huisarts
  • kleefbriefje van de mutualiteit

De indicatiestelling (vroegere katz-schaal) is een formulier om de zorgbehoevendheid in verband met Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) te meten. Het formulier moet worden ingevuld door de behandelende geneesheer of door de verpleegkundige. Daarbij wordt gekeken naar zes belangrijke elementen :

  • zich wassen
  • zich kleden
  • zich verplaatsen
  • toiletbezoek (met of zonder hulp)
  • incontinentie
  • eten

Voor elke activiteit wordt een score gegeven naargelang de hulp die de patiënt daarbij nodig heeft. Bijkomend worden ook oriëntatie in tijd en ruimte gemeten.

De indicatiestelling wordt gebruikt bij een aanvraag tot opname in een woonzorgcentrum.

Hou er rekening mee dat de vraag naar een plaats in een woonzorgcentrum over het algemeen groter is dan het aanbod. Meestal wordt er gewerkt met een wachtlijst.

Concreet hoort er bij een inschrijving op de wachtlijst een intakegesprek. Dit is een persoonlijk gesprek met jezelf en jouw naaste familie. We verzamelen enkele persoonlijke, medische en praktische gegevens, zodat wij in het geval van een opname al over de noodzakelijke basisinformatie beschikken. Deze informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld en dient uitsluitend om je vanaf dag één een optimale zorg- en dienstverlening te bieden.

De inschrijving op een wachtlijst is volledig vrijblijvend. Het staat je volledig vrij om je te allen tijde te laten schrappen op de wachtlijst of een opname te weigeren wanneer de maatschappelijk werker je contacteert om te melden dat er voor jou een plaatsje vrijgekomen is.

DE OPNAME

1. Kledij en linnen

Bovenkledij, gesloten pantoffels of sandalen, schoenen, slaapkledij, ondergoed, kamerjas, kousen, zakdoeken, jas, sjaal/muts, washandjes, handdoeken.

Het is aangewezen om de kledij en het linnen met de volledige naam te tekenen. Indien de was gebeurt door de externe wasserij, die voor onze bewoners de persoonlijke was verzorgt, is het niet nodig om de kledij te naamtekenen, aangezien dit door de wasserij zelf gebeurt.

2. Toiletgerief

Kam/borstel, tandenborstel, beker, gebitsbakje, reinigingsproduct voor kunstgebit, scheerapparaat of scheermesjes en scheerschuim, deodorant, bodylotion, parfum/eau de toilette/eau de cologne, linnenmand met deksel.

3. Medicatie

Medicatie en medicatieschema, attest goedkeuring terugbetaling medicatie.

4. Administratie

Identiteitskaart en klevers mutualiteit.

Een opname in een woonzorgcentrum is een belangrijke en soms emotionele gebeurtenis. Je familieleden zijn dan ook van harte welkom om je te ondersteunen gedurende deze dag.

Je wordt verwelkomd door een administratief medewerker aan de balie van het woonzorgcentrum. Daarna zal de hoofdverpleegkundige van de afdeling waar je zal verblijven je begeleiden naar de afdeling en de zorgflat.

Tijdens een kennismakend gesprek met een tasje koffie krijg je de gelegenheid om te vertellen over jouw levensloop, hobby’s en gewoonten. Op basis daarvan zal de hoofdverpleegkundige samen met jou (en je familie) alle verzorgingsaspecten overlopen en een zorg- en begeleidingsplan samenstellen, wat natuurlijk ten allen tijde naar behoefte kan aangepast worden.

Terwijl je daarna rustig jouw nieuwe woonomgeving ontdekt, is het hele team achter de schermen druk in de weer om alle administratie en praktische dingen in orde te brengen.

Gemeente
Vanaf de opname in het woonzorgcentrum is het noodzakelijk dat de familie de adreswijziging doorgeeft aan de dienst bevolking van de gemeente Berlare.

B-Post
Het is aan te raden om een adreswijziging te laten invullen bij de diensten van B-Post. Zo wordt uw briefwisseling gedurende een periode van 6 maanden nagestuurd.
Als je geabonneerd bent op de krant of op tijdschriften, dien je zelf de uitgever op de hoogte te brengen van de adreswijziging. Gelieve de hoofdverpleegkundige van het abonnement op de hoogte te stellen.

Mutualiteit
Onze diensten brengen de mutualiteit op de hoogte van de adreswijziging en vragen nieuwe klevers aan.

Brandverzekering
Het OCMW heeft voor het woonzorgcentrum een verzekering tegen brand afgesloten. Deze polis voorziet een afstand van verhaal ten voordele van de bewoners en waarborgt ook de roerende voorwerpen van de bewoners.
Heb je bij de opname een huis in eigendom, dan is het aangewezen om de brandverzekering en verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te behouden tot je eventueel overgaat tot de verkoop van de woning.

Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
Het OCMW heeft een verzekering afgesloten die de burgerlijke aansprakelijkheid van de bewoners ten aanzien van derden verzekert, met inbegrip van de andere bewoners, tijdens hun verblijf in het woonzorgcentrum en voor activiteiten georganiseerd door het woonzorgcentrum.
De persoonlijke aansprakelijkheid van de bewoner voor feiten die geen verband houden met zijn/haar verblijf in, of een activiteit van het woonzorgcentrum, is niet verzekerd. Deze risico’s dienen het voorwerp uit te maken van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid privé-leven. Bijvoorbeeld een langdurige afwezigheid wegens verblijf in het buitenland of bij familie, de aansprakelijkheid die zijn oorsprong vindt in gebouwen waarvan de bewoner nog eigenaar is, activiteiten die de bewoner op individuele basis buiten het woonzorgcentrum om doet.

Gas, water en electriciteit
Bij het verlaten van de woning is het als huurder wenselijk om alle meterstanden van gas, water en electriciteit op te nemen of bij volledige afsluiting deze door de betrokken dienst te laten vaststellen voor de eindfactuur.

UW VERBLIJF

Jouw vertrouwde huisarts is altijd welkom in ons woonzorgcentrum.
Je bent volledig vrij om om het even welke arts naar jouw keuze te raadplegen.

Het woonzorgcentrum richt de zorgflat in met meubelen, maar toch bent u vrij om de zorgflat naar eigen smaak in te richten met eigen decoratie. Om je nog meer thuis te voelen, kan je klein aangepast meubilair, foto’s en schilderijen meebrengen om je zorgflat zo gezellig mogelijk in te richten. Het is tenslotte jouw zorgflat waar jouw thuisgevoel primeert.

Kaders mogen echter niet zelf opgehangen worden, hiervoor wordt een speciaal ophangsysteem gebruikt. Onze technische dienst zal hier graag voor zorgen.

Opmerking : alle elektrische toestellen die je meebrengt, moeten voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen.

Aan elke bewoner wordt een zo groot mogelijke vrijheid gewaarborgd. Met uitzondering van de bewoners van de beveiligde afdeling Vlindertuin, gaat in principe iedere bewoner vrij in en uit het woonzorgcentrum. Er kunnen familieleden en/of kennissen bij je langskomen wanneer je dat wilt. Je bent er immers thuis.

De bewoners van afdeling Vlindertuin kunnen enkel de afdeling verlaten onder begeleiding van een medewerker, familielid of vrijwilliger mits individueel gemaakte afspraken.

’s Morgens worden onze bewoners die dat nodig hebben, geholpen bij het wassen en aankleden en worden de nodige medische zorgen gegeven. Vanaf 8 uur wordt het ontbijt op de zorgflat geserveerd. Bij elke maaltijd krijg je de medicatie die voorgeschreven werd door je huisarts.

Na het ontbijt krijgen zij die dat nog niet hebben gehad, nog ochtendzorg. Jouw zorgflat wordt opgeruimd, het bed wordt opgemaakt, de lakens worden verschoond,…

De eerste activiteiten worden georganiseerd vanaf 9.30 u. zoals bijvoorbeeld turnen, crea, schoonheidszorgen,… Uiteraard ben je niet verplicht om hieraan deel te nemen. Blijf je liever rustig op je kamer, of heb je een afspraak met de kinesist, kapper of pedicure, dan is dat geen enkel probleem.

’s Middags is er het middagmaal tussen 11.15 u. en 12.30 u., waarbij alle bewoners zoveel mogelijk samen aan tafel in de leefruimte komen.

Na het middageten kan je even rusten of doen waar je zin in hebt. Rond 13.30 u. krijg je een tas koffie met een koekje.

De namiddagactiviteiten starten rond 14.30 u. zoals bijvoorbeeld een spel- of kookactiviteit. Doorgaans komt er ook bezoek langs in de namiddag, je kan dan samen met je bezoek een drankje komen drinken in café De Bron. De Grutto Shop in de inkomhal is geopend in de namiddag tussen 14 u. en 16 u.

Omstreeks 15 u. krijg je een glaasje fruitsap of appelsap aangeboden.

Tussen 17 u. en 18 u. wordt het avondmaal geserveerd, waarbij alle bewoners opnieuw zoveel mogelijk samen aan tafel in de leefruimte komen.

’s Avonds krijg je nog bezoek van een personeelslid om je klaar te maken voor de nacht en eventueel nog medische zorgen te geven.

In ons woonzorgcentrum zijn kleine huisdieren (goudvis, vogel,…) toegelaten, mits de bewoner en/of zijn familie instaat voor de verzorging ervan. De directie van het woonzorgcentrum dient hier echter wel van op de hoogte gebracht te worden. Om praktische redenen is het niet mogelijk om grotere huisdieren te huisvesten (hond, kat,…). Familieleden of bezoekers mogen het woonzorgcentrum wel betreden met hun huisdier op voorwaarde dat deze aangelijnd blijft.

Onze activiteiten worden samengesteld door een gespecialiseerd team. Deze activiteiten hebben als doel om jouw geest en lichaam te stimuleren en ze bevorderen het sociaal contact. U heeft er dus alle belang bij minstens af en toe deel te nemen. Het staat je natuurlijk volledig vrij te kiezen aan welke activiteiten je al dan niet deelneemt.

Eigenlijk kan je bij elke medewerker terecht met je persoonlijke vragen en opmerkingen. Indien nodig, kan hij of zij je doorverwijzen naar de juiste persoon.

Vier keer per jaar vindt een gebruikersraad en restaurantcomité plaats waarop de bewoners worden uitgenodigd om hun opmerkingen, wensen en suggesties kenbaar te maken.

Twee keer per jaar wordt een familieraad georganiseerd. Daar wordt de meest recente info en wijzigingen meegedeeld. Bovendien kunnen familieleden van de bewoners zelf mee de agenda bepalen en thema’s of vragen aanreiken.

We zoeken op elke vraag een antwoord en voor elk probleem een oplossing, maar vind je toch dat jouw probleem onvoldoende is aangepakt, dan kan je de klachtenprocedure inschakelen. Zo wordt jouw klacht officieel.

FINANCIËLE ASPECTEN

In het woonzorgcentrum betaal je een dagprijs.

Deze dagprijs omvat de gemaakte kosten voor huisvesting, volledig onderhoud, verpleegkundige en sanitaire zorgen, was van bed- en badlinnen, incontinentiemateriaal, basisartikelen toiletgerief (zeep, tandpasta, basisshampoo, WC-papier), TV-toestel + digitale aansluiting, telefoontoestel, mogelijkheid tot internetaansluiting, koelkast, dagdagelijkse animatieactiviteiten, administratieve kosten en sociale ondersteuning en paramedische zorgen zoals kiné/ergo/logo.

Bovenop de vastgelegde dagprijs kunnen extra vergoedingen en/of voorschotten ten gunste van derden gefactureerd worden.

De verblijfsfactuur wordt opgemaakt voor de voorbije maand. De factuur bevat het aantal ligdagen, de prijs per dag, de korting bij eventuele afwezigheid wegens verblijf in een ziekenhuis of andere zorginstelling en incontinentiekorting. De variakosten (extra vergoedingen of voorschotten ten gunste van derden) staan afzonderlijk vermeld.

De dagprijs en de tarieven die gehanteerd worden in het woonzorgcentrum vind je op de tariefpagina.

Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (zorgverzekering) draagt 135 euro per maand bij aan uw verblijf, ongeacht uw pensioen.

Alle bewoners van de Vlaamse woonzorgcentra hebben recht op dit zorgbudget. Dit wordt automatisch toegekend en op uw bankrekening uitbetaald. De premie voor thuiszorg die u al dan niet ontvangt, valt weg.

Het standaardbedrag dat u moet betalen als zorgpremie aan de zorgkas is 58 euro per jaar. Personen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming in de ziekteverzekering, betalen de verlaagde zorgpremie, zijnde 29 euro. Van die 135 € gaat er 1 keer per jaar respectievelijk 58 € of 29 € af voor uw eigen bijdrage.

Klik hier voor meer info.

Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden – HAB)

  • voor 65’+ers in Vlaanderen met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen
  • een zorgbudget van maximaal 683 euro per maand – het bedrag van het zorgbudget hangt af van hoeveel zorg een persoon nodig heeft en het (gezins)inkomen
  • er dient een verminderde graad van zelfredzaamheid worden bewezen
  • wordt maandelijks uitbetaald op uw bankrekening

U kan uw zorgbudget voor ouderen met een zorgnood elektronisch aanvragen.

Hebt u vragen bij deze aanvraag, dan kan u steeds contact opnemen met de maatschappelijk werker.

Klik hier voor meer info.

Als u niet voldoende financiële middelen heeft om de verblijfsfactuur te betalen, kan u terecht bij de maatschappelijk werker. Zij zal samen met het OCMW een oplossing zoeken voor uw probleem.
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van zeer veel factoren. Voor de bespreking van dit probleem kan u terecht bij de maatschappelijk werker. Zij zal samen met het OCMW een oplossing zoeken.
Dan kan je een aanvraag doen voor bewindvoering bij de vrederechter. Die zal een familielid of een advocaat aanstellen om uw financiële belangen te behartigen.