BUDGETMETER

MEER INFO

Cel Welzijn
sociaalhuis@ocmwberlare.be
tel 09 326 97 10

Heb je een budgetmeter of levert Fluvius bij jou elektriciteit en/of aardgas?
Dan vind je hieronder de nodige informatie.

In het sociaal huis kun je je budgetmeterkaart opladen op:

maandag tot en met vrijdag van:
08.30u. tot 12.00u.
13.30u. tot 16.30u.
dinsdagavond van 17.00u. tot 19.00u.

niet op woensdag- en vrijdagnamiddag =  gesloten

BUDGETMETER

Wanneer een klant van een commerciële leverancier ‘gedropt’ wordt; zal Fluvius elektriciteit en/of gas leveren. Dit is dan de sociale leverancier.

De klant heeft in principe 1 maand tijd om terug een contract af te sluiten met een commerciële leverancier zo niet wordt Fluvius automatisch sociale leverancier.

Bij onbetaald verbruik of vermoeden van onbetaald verbruik wordt een procedure gestart voor het plaatsen en activeren van een budgetmeter elektriciteit en/of gas. De klant dient Fluvius-medewerkers toegang tot de woning te verlenen hiervoor.

Weigert de klant dit, dan wordt zijn dossier behandeld door de Lokale Adviescommissie (LAC). Die beslist welke maatregelen getroffen worden. Een maatschappelijk werker van het OCMW bemiddelt tussen de twee partijen.

Zo kan iemand verplicht worden om een budgetmeter te nemen en schulden kunnen afbetaald worden door (wekelijkse) opladingen van de budgetmeterkaart.

Wie een budgetmeter gas heeft kan in aanmerking komen voor de minimale levering aardgas en/of elektriciteit uitsluitend nachttarief (periode van 1 november tot 31 maart)

FLUVIUS ALS SOCIALE LEVERANCIER

Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften; Daarom voorziet de energiewetgeving een aantal sociale maatregelen.
Zo heeft in Vlaanderen iedere klant recht op een gratis hoeveelheid elektriciteit. Bepaalde categorieën afnemers kunnen lagere energieprijzen genieten.

Wens je een contract af te sluiten met een commerciële leverancier?
Dat kan als je alle openstaande facturen aan Fluvius betaald hebt.
Je kan via de VREG-regulator bekijken welke leverancier voor jou het voordeligst is.

Nog een sociale maatregel is dat je niet zomaar kunt worden afgesloten van elektriciteit en/of aardgas.

Als je je facturen niet (op tijd) betaalt, kan een leverancier je contract voor de levering van elektriciteit en/of aardgas wel verbreken, rekening houdend met een opzegtermijn van 60 dagen. Die termijn geeft je de kans om een nieuwe leverancier te zoeken. De schulden die je opbouwde, blijven ook na opzegging van het contract bestaan.

Maar klanten met betalingsproblemen hebben het vaak moeilijk om een nieuwe energieleverancier te vinden. Daarom heeft de overheid de distributienetbeheerders aangeduid om energie te leveren aan klanten die geen leverancier vinden. Zeven distributienetbeheerders voeren die opdracht uit via Fluvius. De ‘sociale leverancier’ Fluvius levert je dan energie.

Het verbruik aan elektriciteit en aardgas van de klanten bij de sociale leverancier is niet gratis. Klanten die nog niet beschikken over een budgetmeter, krijgen een maandelijkse tussentijdse factuur en een afrekeningsfactuur na de jaarlijkse meteropneming.

Ook bij de sociale leverancier moet je tijdig je facturen betalen. Als je binnen de 21 dagen na de verzending van een herinneringsbrief de openstaande rekeningen nog niet heeft betaald, dan plaatsen of activeren we binnen de 60 kalenderdagen een budgetmeter.

Als klanten van de sociale leverancier hun energiefactuur niet betalen aan Fluvius, dan zal Fluvius hun energie niet zomaar afsluiten. Het dossier gaat eerst naar de Lokale adviescommissie (LAC). Elke Vlaamse gemeente heeft een LAC.

De LAC geeft advies en zoekt oplossingen om te voorkomen dat Fluvius je elektriciteit of gas afsluit. De LAC nodigt het OCMW, de distributienetbeheerder en jou uit op haar vergaderingen.
Samen proberen we een oplossing te zoeken. Afsluiten is nooit een doel op zich en gebeurt slechts in zeer strikte gevallen.

OPLAADPUNT LOKEREN

Buiten aan het klantenkantoor van Lokeren kan je 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 je budgetmeterkaart(en) opladen.
Oud-Strijderslaan 3 – 9160 Lokeren

Meer oplaadpunten vind je hier.

MIJN FLUVIUS

Je kan je meter met prepaidfunctie opladen via het online klantenportaal van Mijn Fluvius.

Via het gratis online klantenportaal Mijn Fluvius kan je ook, onder meer, premies aanvragen en je energieverbruik opvolgen. Mensen die daar hulp bij nodig hebben, kunnen naar de Infolijn bellen.

De Infolijn – 078 35 35 34 – is open van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 20 uur, en op zaterdag van 9 tot 13 uur. Het online contactformulier, voor vragen over onder meer meterstanden, premies of Prepaid is 24/7 beschikbaar. Recent zijn daar nog de online communicatiekanalen WhatsApp en chat bijgekomen.

FLUVIUS ALS NETBEHEERDER

Je intercommunale (distributienetbeheerder) verzekert het onderhoud en de controle van de distributieleidingen die de elektriciteit en het aardgas in je woning brengen.
Zij verzekert ook de technische diensten gekoppeld aan je elektriciteit- en aardgasverbindingen dwz de tussenkomst in geval van panne of defecte meter, installeren van nieuwe verbindingen, veranderingen of wijzigingen aan de meter,… Aangezien deze diensten verzekerd zijn door je intercommunale, zijn deze identiek ongeacht wie de energieleverancier is die je kiest .

Digitale meter met Prepaidfunctie

Digitale elektriciteits- en aardgasmeter