BUDGETMETER
MEER INFO
Cel Welzijn
sociaalhuis@ocmwberlare.be
tel 09 326 97 10
Heb je een budgetmeter of levert Fluvius bij jou elektriciteit en/of aardgas?
Dan vind je hieronder de nodige informatie.
In het sociaal huis kun je je budgetmeterkaart opladen op:
maandag tot en met vrijdag van:
08.30u. tot 12.00u.
13.30u. tot 16.30u.
dinsdagavond van 17.00u. tot 19.00u.
niet op woensdag- en vrijdagnamiddag = gesloten
BUDGETMETER
Wanneer een klant van een commerciële leverancier ‘gedropt’ wordt; zal Fluvius elektriciteit en/of gas leveren. Dit is dan de sociale leverancier.
De klant heeft in principe 1 maand tijd om terug een contract af te sluiten met een commerciële leverancier zo niet wordt Fluvius automatisch sociale leverancier.
Bij onbetaald verbruik of vermoeden van onbetaald verbruik wordt een procedure gestart voor het plaatsen en activeren van een budgetmeter elektriciteit en/of gas. De klant dient Fluvius-medewerkers toegang tot de woning te verlenen hiervoor.
Weigert de klant dit, dan wordt zijn dossier behandeld door de Lokale Adviescommissie (LAC). Die beslist welke maatregelen getroffen worden. Een maatschappelijk werker van het OCMW bemiddelt tussen de twee partijen.
Zo kan iemand verplicht worden om een budgetmeter te nemen en schulden kunnen afbetaald worden door (wekelijkse) opladingen van de budgetmeterkaart.
Wie een budgetmeter gas heeft kan in aanmerking komen voor de minimale levering aardgas en/of elektriciteit uitsluitend nachttarief (periode van 1 november tot 31 maart)
FLUVIUS ALS SOCIALE LEVERANCIER
Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften; Daarom voorziet de energiewetgeving een aantal sociale maatregelen.
Zo heeft in Vlaanderen iedere klant recht op een gratis hoeveelheid elektriciteit. Bepaalde categorieën afnemers kunnen lagere energieprijzen genieten.
Wens je een contract af te sluiten met een commerciële leverancier?
Dat kan als je alle openstaande facturen aan Fluvius betaald hebt.
Je kan via de VREG-regulator bekijken welke leverancier voor jou het voordeligst is.
OPLAADPUNT LOKEREN
Buiten aan het klantenkantoor van Lokeren kan je 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 je budgetmeterkaart(en) opladen.
Oud-Strijderslaan 3 – 9160 Lokeren
MIJN FLUVIUS
Je kan je meter met prepaidfunctie opladen via het online klantenportaal van Mijn Fluvius.
Via het gratis online klantenportaal Mijn Fluvius kan je ook, onder meer, premies aanvragen en je energieverbruik opvolgen. Mensen die daar hulp bij nodig hebben, kunnen naar de Infolijn bellen.
De Infolijn – 078 35 35 34 – is open van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 20 uur, en op zaterdag van 9 tot 13 uur. Het online contactformulier, voor vragen over onder meer meterstanden, premies of Prepaid is 24/7 beschikbaar. Recent zijn daar nog de online communicatiekanalen WhatsApp en chat bijgekomen.
FLUVIUS ALS NETBEHEERDER
Je intercommunale (distributienetbeheerder) verzekert het onderhoud en de controle van de distributieleidingen die de elektriciteit en het aardgas in je woning brengen.
Zij verzekert ook de technische diensten gekoppeld aan je elektriciteit- en aardgasverbindingen dwz de tussenkomst in geval van panne of defecte meter, installeren van nieuwe verbindingen, veranderingen of wijzigingen aan de meter,… Aangezien deze diensten verzekerd zijn door je intercommunale, zijn deze identiek ongeacht wie de energieleverancier is die je kiest .